søndag 4. november 2007

Observasjon

Pedagogikk 10.09.07

Observasjon, ja. Det øynet ser og øret hører, tror hjernen. Men er nå observasjon alltid det vi ser ved første øyekast? Ikke alltid.

Observasjon er like mye under overflaten som det er over, ettersom uttrykket sier at du må tenke før du handler. Hver eneste dag gjennom hele året ser vi situasjoner foran øynene våre og vi drar konklusjoner med en gang, gjerne før vi vet sannheten i hva vi ser.

Vi ser en elev som gir en annen elev an smekk i bakhodet og tror med en gang at her er det snakk om uvenner eller klassisk mobbing/erting. Egentlig smekket eleven til en flue som hadde landet.
Vi ser en fyr som står på gaten, litt fillete kledd med en kaffekopp av papp i hånden. En tigger, kanskje? Vi går bort til fyren og slenger et par mynter nedi koppen og hører et plask i kaffeen som ennå var i koppen. Tabbe. (Et eksempel hentet ut av tegneserien Pondus.) Copyright til Frode Øverli.

Observasjon er viktig i aller høyeste grad, spesielt for lærere på skolen slik som vi i framtiden kommer til å bli. Observere elever, ikke bare en dag, men over lengre tid for å unngå feilaktige observasjoner skapt av forhastede konklusjoner som ikke reflekterer sannheten i det hele tatt.

Hvilke elever er flittige i timen, hvem sitter å ser ut vinduet? Hvem skriver ned oppgaven riktig og hvem klør seg i hodebunnen? Hvem skal vi hjelpe og hvem skal vi bare si; ”Bra jobbet. Fortsett med det”?

Nå har eg vært i militæret i ett år og der lærte vi fort som soldater at observasjon og riktige avgjørelser utgjør forskjellen på liv og død i krisesituasjoner. Litt dramatisk eksempel, men sannhet. Lærere som observatører er det ikke lenger snakk om liv og død, men trivsel eller misnøye blant andre lærere eller elevene en underviser. Oppdage mobbing, vansker i faget eller andre ting som kan påvirke arbeidsmotivasjon.

Observasjon er viktig, ja. Det samme er reaksjon til det vi observerer. Disse to må fungere sammen.

Ingen kommentarer: