05.11.07
Planlegging av undervisning
Ja. Så var tiden inne for å teste nervene våre. Planlegging av undervisning for elevene på Langeland.
Det er ikke ofte eg føler meg hjelpeløs i en skolesituasjon, men dette er jaggu nærme. Ikke at det er vanskelig, for det er det jo litt. Men det er den visshet om hva som skjer om dette skulle feile. Nytter ikke å ødelegge første prøvetur med vårt framtidige yrke.
Undervisningen i dag gikk ut på å vise oss hvordan en skal planlegge undervisningen. Barndomstroen eg hadde med at læreren visste alt til å begynne med og bare lot ting komme og gå, viser seg til å være langt fra sannheten. Denne typen planlegging har eg ikke sett maken til siden eg var i militæret.
Det som var helt nytt for meg var uten tvil bruken av diamantskjema. Har sett dette noen få ganger før men har ikke helt forstått hvordan den skulle brukes.
Men diamantskjemaet som Langeland bruker er mye enklere og oversiktlig enn det som vi fikk av HSH. Håper vi får bruke denne og kanskje HSH gjør det samme.
Det viktigste å tenke på for meg er å holde hodet kaldt, selv under press. Tenke at eg skal ikke annet enn å undervise til unger i 10års alderen. Burde egentlig ikke være så vanskelig. Vi fikk også vite den kjekke MAKVISE regelen. Noe eg først trodde skulle være en ukjent vise av Øystein Sunde.
MAKVISE står for:
Motivere
Aktivisere
Konkretisere
Variere
Individualisere
Samarbeide
Evaluere
Satser på at dette går bra.
torsdag 17. april 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Når det gjeld den didaktiske relasjonsmodellen, er den omtala i eit eige kap i Lygsnes og Rismark. Trur du vil ha utbytte av å lesa og notera frå det kap, for å få litt meir "kjøt på beinet".
Birgit :-)
Hei Thomas,
Godt å se at du har kommet deg i gang med blogginga igjen.
Ser du har kommentert litt på MAKVISE, har du gjort deg noen tanker rundt det nye huskeordet som er KAMPVISE, der Progresjon er tatt med? Hvorfor er det viktig at en tar med progresjon i unervisningsplalegginga?
Legg inn en kommentar