Praksisperioden over for første omgang
Første runde med praksis er over for oss alle og eg sitter igjen med en følelse av tomhet.
Selv etter bare to uker med undervisning har det oppstått et bånd mellom studenter og elever. Viser hvor fort det vil gå når vi får våre egne elever i framtiden i arbeidssammenheng og ikke bare skolesammenheng.
Husker ennå hvor trist det var for vår gamle lærerinne som hadde hatt oss fra første til sjette klasse hjemme i Sauda når vi gikk over til ungdomskolen.
Men nok nostalgi. Denne perioden har vært meget lærerik for meg, både når det gjelder min svakhet med å huske navn, frykt for å stå foran en forsamling og organisering av undervisningsplaner.
Det er en god følelse av faktisk å få elevene til å lære det du underviser i. At de følger med, stiller spørsmål som hjelper dem med å forstå bedre det de skal lære. Tror det har noe med tilpasset undervisning å gjøre. Lærte fort at eg må tilpasse bruk av språk og fart i undervisningen som passer til deres nivå. Ta meg god tid, være tålmodig og tenke på at eg gjør dette for elevene. Litt for meg selv også, ettersom dette er praksis og eg var der for å lære.
Det med å sitte og lage lekser og rette dem istedenfor å gjøre det var en stor forandring fra deg dagelige. Har aldri før gjort noe slikt men eg går ut ifra at det er noe eg bare bør bli vandt med. Med erfaring blir nok dette en rutine.
Ser fram til neste gang vi kommer tilbake.
torsdag 17. april 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Hei igjen!
Kjekt å få høyre korleis du hadde hatt det i praksis! Kva syns du var den største utfordringa? Eg syns det var litt vanskeleg når eg skulle planlegga timane, det var mykje ting som ein skulle hugse på! Motivasjon, variasjon, læringsutbytte osv. Var det eit spesielt fag som du likte best å undervisa i?
Cathrine A1b=)
Hei,
fint å se at du har lært mye i praksisperioden din. Hvordan syns du det gikk å planlegge en økt, for så å se om det ble slik du hadde planlagt, ble det slik du hadde tenkt?
Beste faget som eg underviste i? Det må være engelsk faget. Eg elsker å snakke engelsk og eg fikk gode kommentarer fra læreren at eg snakket engelsk hele tiden og holdt språket på et basisk nivå samtidig som eg ga inntrykk av at eg kunne snakke mye mer avansert.
Men den største utfordringen var å stille riktig forberedt til timen. Du skal ikke bare lese gjennom stoffet til elevene men du skal faktisk formulere det på en slik måte at de lærer seg det som blir sagt. Her spiller ordvalg en viktig rolle.
Legg inn en kommentar