Tilpassa opplæring
Opplæringslova § 1-2 (5.avsnitt)
Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten.
Dette høres ut som en kjempestor utfordring for en lærer som gjerne har en stor klasse der mange elever har forskjellige måter de lærer best på. For det første må læreren finne ut av de forskjellige undervisningsmetodene og for det andre må læreren sette det ut i praksis. Det kan umulig være lett.
Men eg kan dra fram et eksempel fra Sauda VGS hjemme der en lærer brukte en metode der første dagen, spurte han elevene hvilke metoder de lærte best av og at disse skulle deles inn i grupper. De som lærte best med bruk av tavleundervisning satt seg på første rad i klasserommet. De som lærte best ved lesing og oppgaver satt seg bakerst i rommet hvor de kunne være i fred. Mens de som lærte best med å diskutere seg imellom og komme fram til løsninger gjennom hverandre gikk ut på gangen. Karaktersnittet i den klassen i det faget gikk nesten gjennom taket i slutten av året. Det kan høres ut som en merkelig måte å undervise på, men den fungerte. Eg ser ingenting i veien for at den kan fungere igjen.
Differensiering spiller også en rolle i tilpassa opplæring. Dette kan deles inn i 2 kategorier, der den ene er Organisatorisk differensiering som tar for seg å ta hensyn og dele opp elevene etter sine evner og prestasjonsnivå. ”Like barn leker best”
Den andre er den Pedagogiske Differensiering som tar for seg at tilpassingen skjer innenfor vanlig klasse/gruppe. Tempo, forståelses nivå og kunnskaplig rekkevidde går innenfor dette. Ikke alle elever oppfatter faget de går gjennom like raskt.
Det syns eg er synd at de som er flinke og raske i oppfattningen på skolen blir holdt tilbake fordi de som er mindre flinke trenger ekstra tid til å gå gjennom faget. Derfor liker eg ideen med å blande elevene der de beste hjelper de som sliter med å forstå faget. Hjelpe andre og lære av andre.
Et punkt som var veldig viktig i arket vi fikk utlevert og som står i den generelle delen av LK06 er som følger:
Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at dei stadig er i utvikling, slik at dei får tillit til eigne evner (KUF 1994:22)
Stol på deg selv. Ingenting er umulig.
lørdag 26. april 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Hei igjen!
Kva trur du blir den største utfordringa til ein lærar når det gjeld tilpassa opplæring?
Eg likte godt den siste linja du skreiv i innlegget ditt, "Stol på deg selv. Ingenting er umulig." Det er eg heilt einige med deg i!=)
Cathrine
Største utfordringa med tilpassa opplæring... det vil eg nå si er å i det hele tatt oppdage de elevene som treng annen form for undervisning. Det er ikke alltid like lett å stå forran en klasse der du fokuserer på det du gjør, og samtidig skal du ha et blikk for hvem av elevene som følger med.
Er ikke så mange elever som rekker opp handa og sier "kan du gjøre noe annet?"
Legg inn en kommentar