Praksis våren 2008
Andre omgang med praksis er over etter tre lærerike uker. Like trist å forlate elevene denne gangen også. Kanskje verre ettersom vi vet vi ikke skal ha disse elevene lengre. Neste gang er det de yngre elevene som står for tur. Rett fra elevene og Langeland til Påskeferie er jo en grei avkobling.
Denne gangen har eg følt me har organisert opplegget vårt mye bedre. Vi delte fagene opp i antall timer og delte ut spesifikke fag til hver av oss. Norsk hadde flest timer, så det var en gruppe. Engelsk og matte i en annen gruppe og KRL og SANA (samfunnsfag og naturfag) for seg. Lite visste me om at skolen skulle ha leseprosjekt i norsk fra uke 10 og framover der elevene leser bøker og løser spørsmål til boka. Så den som hadde norsk i uke 10 og 11 hadde nesten ferie. Så var det eg som fikk uke 9 da. Heh heh. Jaja. Eg syns det gikk greit.
Målet mitt for denne gangen var å bli mer selvsikker. Det i seg selv er ikke lett. Eg har fremdeles sceneskrekk og føler ordene snubler over hverandre når mange øyne stirrer på meg og ingen sier noe. Så det å bli tøffere som lærer og selvsikkerhet når eg skal undervise i faget er egentlig et mål alle lærere burde ha i tankene.
Siste uke var uten tvil min beste. Der hadde eg virkelig planlagt nøye og detaljert både i KRL der eg skulle snakke om påske og SANA der eg skulle undervise i kjøkkenkjemi.
Vanskeligste var å finne ut hvordan eg skulle lære de om kjøkkenkjemi som ikke kan brukes til negative ting. Hadde eg prøvd å lage noe som smeller, lukter ille eller en kjemisk blanding som kan være farlig, følte eg på meg at noen av elevene kanskje ville bruke denne kunnskapen til ugang. Så i første omgang gikk vi grundig gjennom sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet. Den følelsen eg hadde når de endelig begynte å se hvorfor det er viktig med sikkerhet, følte eg med stolt. Ikke bare over meg selv, men også for dem. Flesteparten utførte eksperimentene korrekt og noterte. Men det var selvfølgelig noen som ’glemte seg’.
Dette er eg bare nødt til å bli vane med.
Men eg har fremdeles et stykke igjen. Eg må bli flinkere til å organisere, planlegge og forberede faget. Noe å huske på er at hvis du sier noe feil foran klassen, vil de oppfatte faget feil. Ha så mye som overhode mulig korrekt. Stå på hardt og tenk at dette er din framtid. Ditt yrkesliv framover. Også en annen ting som ofte skjer er at vi som studenter blir manipulert av elevene. En elev som kommer med et innlegg som dras utover og ødelegger undervisningsplanen din. Dette er vanelig, lett å komme borti, lett å bli med på det, men det må stoppes så fort som mulig. Humor og vitser i klasserommet er vel og bra, men ikke når det ødelegger og bruker unødvendig tid.
Eg føler vi har kommet langt på veg med erfaring og vi skal bruke dette på beste måte når vi kommer tilbake. De elevene vi får neste gang er de yngre, fra 1. Klasse til 4. Klasse. Eg lurer på hvordan det kommer til å bli med to spørsmål.
Blir det stillere eller mer bråkete i klasserommet?
Eg vil tro at yngre elever som regel er mer energiske men samtidig viser mer respekt for oss ’gamlinger’ med tanke på at vi er…. Ja…. Eldre.
Andre spørsmålet er om fagene og undervisningen vil bli mer krevende?
Yngre elever har enklere ting å lære seg men det kan bli vanskelig å få dem til å forstå og bruke et språk som er tilpasset deres nivå og alder.
Time will tell, time will tell.
lørdag 26. april 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar