Denne økta var faktisk meget interessant og viktig med tanke på framtidige situasjoner vi som lærere kanskje kommer til å møte. Yrkesetikken var i samarbeid med KRL og har sterke humanetiske ideal, der vi skal fokusere på menneskeverd, likeverd og medvirkning.
Vi ble delt inn i grupper på tvers av klassene A og B, der vår oppgave var først å komme fram til en liste med 10 Bud for lærere, tatt fra våre egne synspunkt og prioriteringer, mens neste oppgave var å ta for oss forskjellige caser der etikk spiller en viktig rolle for løsningene vi kom fram til. Vi fikk 4 caser med kleskode, respekt for andre kulturer og tradisjoner, tenåringsforeldre, humor på lærerrommet og problemelever.
Dette syns eg er en genial måte å jobbe sammen på der vi diskuterer casen og deler egne synspunkt, erfaringer og mulige løsninger med hverandre. Her måtte vi diskutere hva vi mente var viktige etiske bud for lærere. Det var morsomt å høre siste dagen når vi skulle framføre disse budene hva de andre ser på som viktige. Lærerikt også, med mange ”hvorfor tenkte ikke vi på det?” øyeblikk. Framføringen av casene og hvordan folk hadde kommet fram til etiske løsninger var også interessant. Eg syns vi alle sammen burde samlast en dag og lagt en virkelig liste over de 10 bud. Det hadde vært morsomt.
Våre punkt var:
- En lærer skal være en god rollefigur.
- En lærer skal opprettholde taushetsplikten ovenfor elever og kollegaer.
- En lærer bruker ikke fysisk eller psykiske trusler mot elever.
- En lærer skal vise respekt og være fordomsfri for elever, foreldre og kollegaer.
- En lærer må tilpasse språket etter elevens nivå og ikke bruke upassende ord ved kommunikasjon med elevene.
- En lærer skal være psykisk stabil.
- En lærer skal ha et balansert forhold etter elevens behov.
- En lærer skal ha tålmodighet og forståelse for elevene.
- Som lærer er det viktig å ha en god tone/kjemi med elevene.
- En lærer bør ha en variert undervisningsmetode for elevens beste.
Det vi lærte oss gjennom disse dagene var at læreren må tenke på elevens beste hele tiden og være en omsorgsperson. Men noen ganger er det vanskelig å differensiere enkeltelever og hele klassen. Her kom vi innom konsekvensetikk med hva slags konsekvenser vil valgene du tar føre til. De kan være gode eller dårlige. Et sjansespill. Tenke gjennom handlinger og hva handlingene fører med seg.
Cause and effect.
Også taushetsplikt er viktig for en lærer å huske på. Informasjon som kan skade eleven, elevens nærmeste eller deg selv. Det handler om tillit som skapes mellom lærer og elev og denne tilliten er hellig grunn. Selv om ting du hører er virkelig ille og det lureste ville vært å hatt en samtale med eleven, gjerne med en som kan hjelpe med problemet til stede, må tenkes igjennom. Det finner lover og regler som må opprettholdes og disse reglene sier når det er tid for handling og når det er tid for å holde på taushetsplikten.
Det er så utrulig mye som en lærer må tenke på når han eller hun står foran klassen sin. Det er som å gå over et gulv belagt med eggeskall. Så lite som skal til for å ødelegge harmonien som er ideell for klassemiljøet. Og mye vi har igjen å lære oss.
lørdag 26. april 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Hei hei=)
Det verka som du har fått mykje nytte av dette seminaret! Eg er einige med deg i at me godt kunne ha laga i felleskap, dei 10 yrkesetiske boda for ein lærar. Sjølv om mange av dei andre gruppene sine bod var formulert og arrangert på ein annan måte, var det mykje lik meining i dei fleste av gruppene sine bod! syns du ikkje?
Kjekt å få vera på gruppa med deg og Rebekka fra A-klassen=)
Cathrine
Var mange bud som var like ja. Det viser jo at de er viktige for alle. At de er enige.
Det var kjekt å jobbe med dere også. hvem vet, kanskje me kan jobbe sammen neste år også.
Legg inn en kommentar