søndag 27. april 2008

Veiledning og vurdering

Veiledning og vurdering. To sider av samme sak.

Pedagogiske aktivitetar som tek sikte på å fremja læring, utvikling og vekst.

Vi har ofte fått hørt at en lærer er en veileder for elevene han eller hun underviser. Det er jo litt logisk i seg selv ettersom læreren er den som viser veien for elevene på sin lange vei mot voksen- og arbeidslivet. Men en lærer kan bare vise dem veien for det er eleven som må gå den.

Veiledning skjer som oftest gjennom dialog mellom lærer og elev der eleven skal få noe nyttig ut av samtalen. I disse sammenhengene er veilederen mer kompetant og har mye mer erfaring enn den som blir veiledet. Selv om unger og ungdommer mener at de har rett, er det lett for dem å glemme at læreren sitter inne med langt mer erfaring enn de har. Læreren bør være påpasselig med å gjøre veiledningen utforskende for eleven slik at interesse nivået stiger. Det er også viktig å vite hvilke spørsmål en skal gi og hvilke råd en bør komme med og hva som kan rettes på under denne samtalen. Dette hjelper eleven med å forbedre sin faglige kompetanse når eleven har noen som kan vise konkret hva som egentlig skal gjøres.

For at samtalen skal skje og eleven skal ha noe nytte av den, må det være en viss tillit mellom de to partene. Hvis ikke tilliten er der, vil ikke den som blir veileda følge med på hva som blir diskutert i motsetning til den som har tillit.

Vurdering vil si en skildring av eleven sin kompetanse i fag som skal danne grunnlaget for forbedring i faget. En slags Feedback og Feedforward til eleven. I de siste årene har norske skuler hatt mange av disse internasjonale tester og nasjonale prøver. Slike hadde vi ikke i min tid. Men disse prøvene sammen med eksamener og karakterer som blir gitt i løpet av skoleåret er 4 av vurderingene elever må gjennom på skolen. Resultatet av disse viser oss tross alt elevens kompetanse i det faget prøven hører til.

Det negative med eksamener er at de kan være unøyaktige i visse sammenhenger. En elev som kan mer enn noen annen elev om emnene A og B, plutselig får en eksamen om emne C. Dette er reglene i eksamen å ta for seg et lite område, og det er lite en kan gjøre med det. Men eg syns likevel det kan virke demoraliserende når slike situasjoner oppstår.

Alt i alt er det tilbakemeldinger som betyr mest i vurdering. Disse kommer i form av karakterer som elevene skal ha med seg videre i livet. Og krydret med erfaringer fra den vise lærerens veiledning, samtaler og gode råd, har eleven fått gjennomgå sammenslåingen av veiledning og vurdering.

Med alt dette samt en porsjon med sunn fornuft, bør eleven være klar for utfordringene som venter rundt neste sving i livets lange landevei. God tur.

Ingen kommentarer: